İçeriğe git
  • Ertan Ozturk
    Ertan Ozturk

    Fotoğraf Terimleri Sözlüğü

    3x 6x 10x 50x

    sozluk-01.jpg

    Bir kameranın objektifinin optik ya da sayısal olarak yaptığı yaklaştırma oranını ifade eder. örneğin 3x değeri 3 kademe optik veya sayısal olarak çekim alanına yakınlaşma ya da alandan uzaklaşma şeklinde düşünülebilir. Bu değer objektifin en yüksek odak uzunluğu ile en düşük odak uzunluğunun birbirine bölünmesiyle elde edilir. örneğin DSLRlardaki birçok kit objektif 18-55mm odak uzunluğuna sahiptir, dolayısıyla 55/18 = 3X yaklaştırma değerine sahiptir. Benzer şekilde Nikon 50-200mm VR da 200/50 = 4X yaklaştırma oranına sahiptir. Bazı makinelerde kullanılan sayısal yaklaştırma fotoğrafı bir algoritma yoluyla (bkz. Enterpolasyon) büyüttüğü için optik yaklaştırmaya göre daha kötü sonuç verir.

    A/D Converter (Analog-to-Digital Converter)

    Bakınız: Analog/Dijital çevirici.

    Aberration

    Bakınız: Optik bozulmalar

    AE (Auto Exposure)

    Bakınız: Otomatik pozlama

    AE-Lock

    Otomatik poz kilidi anlamına gelen bu ifade, çekimi yapmayı düşündüğünüz alan veya objeyi kadrajladıktan sonra deklanşöre yarım basarak makinenin o alana veya objeye pozlama anlamında kilitlenmesi ve çekime hazır hale gelmesi anlamına gelir. Pozlamayı kilitlediğiniz sürece kadrajı değiştirseniz bile pozlama değerleri değişmeyecektir.

    AF (Auto Focus)

    Bakınız: Otomatik odaklama

    (Net) Alan derinliği

     

     

     

    nad-ac%C4%B1klama.png

     

     

     

    Odaklanan nesnenin önünde ve arkasındaki net alan mesafesidir. Alan derinliğinin büyüklüğü objektifin diyafram açıklık değerine, nesnenin objektife olan uzaklığına ve fotoğraf makinesinde kullanılan merceklerin odak uzaklığına bağlı olarak değişir.

     

    Algılayıcı

    Kamera dilinde CCD ve CMOS gibi görüntü algılayıcı yongaların genel adıdır. Işığın değerini ve kalitesini “algıladığı” için bu isim verilmiştir.

    Analog

    En genel ifade ile görüntü ve ses anlamında sayısal olmayan görüntü ve ses sistemlerine denir. Işık ve ses analogdur, modern kayıt makineleri analog sinyalleri sayısala çevirirler.

    Analog/Dijital çevirici.

    Algılayıcı (CCD ya da CMOS) üzerindeki analog ışık bilgisini sayısala çeviren bir alettir. Analog ışık bilgisinden sayısal verilere dönüştürülen bilgileri fotoğraf makinelerinin içindeki bilgisayarlar algılayıp tanımlayabilir. Piyasadaki DSLRlarda yaygın olarak 12, 14 ve 16bitlik A/D çeviriciler bulunur.

    Aperture

    Bakınız: Diyafram

    Aperture Priority

    Bakınız: Diyafram öncelikli mod

    Aperture Ring

    Bakınız: Diyafram halkası

    APO (Apochromatic)

    Renk bozulması olmayan objektifleri ifade eder. Bu tip objektiflerde tüm renk dalga boyları aynı odak noktasına düşerler. Gerçek APO objektifler çok pahalıdır. Bazı markalar objektif isimlerinde “APO” kullanmaktadırlar ama bu objektifler gerçek APO objektif değildirler.

    APS-C (Advance Photo System ”“ C)

    Birçok DSLR'da kullanılan algılayıcı boyutudur. Bu algılayıcıların alanı 35mm'lik filmden yaklaşık %50 daha azdır. 2013 yılı itibariyle Canon EOS sisteminde 1D, 5D ve 6D serileri haricindeki tüm DSLRlar ve EOS-M; Nikon D600, D700, D800/E, D3/s/x, D4 haricindeki tüm DSLRlar ve Nikon Coolpix A, Sony A850/900/99 haricindeki tüm DSLRlar, SLTler ve NEX serisi; Tüm Pentax DSLRlar, Samsung NX serisi, Sigma DSLRlar bu boyutta algılayıcı kullanır. Kesme çarpanı 1.5-1.7x arasında değişir.

    APS-H (Advance Photo System ”“ H)

    Canon 1D serisinde (1Ds değil) ve Leica M8'de kullanılan algılayıcı tipidir. APS-C'den büyük tam kare algılayıcılardan küçüktür. Kesme çarpanı 1.3x'tür.

    Artifact

    Bakınız: Sıkıştırma bozulması

    ASA

    Fotoğraf makinesi filminin ışığa olan duyarlılığını gösteren standart bir ölçü birimidir. Rakam ne kadar yüksekse filmin ışığa duyarlılığı artar, rakam düşükse duyarlılık azalır. Sayısal makinelerde ISO olarak anılır.

    Aspect Ratio

    Bakınız: Görüntü oranı

    Aspherical Lens

    asph-02.png

    Tam dairesel lens elemanları (camlar) ışığı her zaman istendiği gibi kırmazlar, bu yüzden objektif üreticileri “Dairesel olmayan lens elemanı” kullanarak ışığı istedikleri noktaya düşürmeye çalışırlar. Asferik cam objektif şeklinde de ifade edilir.

    Aşırı pozlama

    Fotoğrafın orjinal halinden daha parlak olduğunu ifade eder. özel bir sanatsal amaçla kullanılmayacaksa tavsiye edilmez.

    Autofocus

    Bakınız: AF

    Automatic Exposure

    Bakınız: AE

    AWB (Automatic White Balance)

    Bakınız: White Balance

    Ayna kilitleme

    DSLRlarda fotoğraf çekerken ışığın algılayıcıya ulaşabilmesi için ayna hareket eder. Bu hareket sırasında bir titreşim olur ve bu titreşim fotoğrafta bulanıklığa yol açabilir. özellikle çok yakın çekimlerde (makro gibi) ve süper-telefoto çekimlerinde (600mm ve üzeri) makineyi üçayak üzerine koyup ayna kilitleme fonksiyonunu kullanmak bu titreşimi önler. Deklanşöre bir defa bastığınızda ayna kalkar, ikinci defa bastığınızda iner. Kablolu ya da kablosuz kumandanız yoksa bu fonksiyonun zaman gecikmeli çekimle birleştirilmesi tavsiye edilir.

    B&W (Black & White)

    Siyah beyaz çekimi ifade eder.

    Bakaç

    SLR, DSLR, aynasız ve bazı kompaktlarda bulunabilir. Fotoğrafı kadrajlamaya yardımcı olmak için kullanılır. Bazı fotoğraf makinelerinde optik bakaç vardır. Bu sistemde gelen ışık ayna ve prizma sistemleriyle bakaca yansıtılır. Bazı fotoğraf makinelerinde ise elektronik bakaç kullanılmaktadır. EVF (Electronic Viewfinder) denen bu sistemde algılayıcıya düşen görüntü arada ayna ya da prizma olmaksızın sayısal olarak bakaca yansıtılmaktadır.

    Balık Gözü

     

     

     

    diyagonal.jpg

     

     

     

    İnsan gözünün normalde ortalama 53 derece bir görüş açısı vardır. Balık Gözü olarak adlandırılan objektif türünde görüş açısı değerleri 100 derece ile 220 derece arasında değişebilir. Balık Göz objektiflerde geniş bir görüş açısı neticesinde görüntülerde eğri hatlarla bükülme ve yuvarlaklık hakim olur.

     

    Basamaklama

    “Basamaklama” da denebilir. Fotoğrafı etkileyen herhangi bir değişkenin basamaklaması yapılabilir. En yaygın basamaklama türü pozlama basamaklamasıdır. Bu tür basamaklamada bir sahne farklı pozlama değerleriyle çekilir. Fotoğraf makinelerinin çoğunda var olan bir pozlama ayarıdır. Fotoğraf makinesi bu ayara getirildiğinde kamera otomatik olarak belirlenen sayıda (genelde 3 ya da 5) seri çekim yapar. Her bir çekimde poz değerini otomatik olarak değiştirir ve arka arkaya birbirine ardışık farklı ışık ayarlarında fotoğraf çekilir. Böylece siz de daha sonra bu 3 veya 5 poz resimden en mükemmelini kullanabilirsiniz, veya bu fotoğrafları birleştirip HDR fotoğraf elde edebilirsiniz. Diğer çok kullanılan basamaklama çeşitleri: Beyaz ayarı, flaş pozlaması.

    Bayonet

    Objektifi değiştirilebilen fotoğraf makinelerinin objektif bağlanan kısımlarına verilen isim. Her markanın bayoneti kendine özeldir, özel dönüştürücüler olmadan bir markanın objektifi diğerine uymaz. örneğin Canon objektifi doğrudan Sony'e takamazsınız. Sigma, Tamron, Tokina gibi üreticiler her bayonet için özel objektif üretmektedir; örneğin Sigma 180mm f2.8 OS'nin Canon ve Nikon için ayrı modelleri vardır. çok kullanılan gövde üreticilerinin bayonet tipleri: Canon EF (tam kare Canon objektifler için), Canon EF-S (APS-C Canon objektifler için), Nikon F (DSLR için), Nikon 1 (1 serisi aynasızlar için), Pentax K (DSLRlar için), Pentax Q )Q serisi aynasızlar için), Sony A (DSLR ve SLTleri için), Sony E (NEX serisi için), Olympus/Panasonic m4/3, Samsung NX, Fuji X, Sigma SA, Leica M, Leica R.

    Bellenim

    Sayısal kameralardaki işletim sistemidir. Zaman zaman üretici firmalar bu işletim sistem yazılımını geliştirirler ya da var olan hataları düzeltirler ve bir üst versiyon şeklinde internet sitelerinden yayımlarlar.

    Beyaz ayarı

    Ortamdaki ışığın “sıcaklığını” dengelemek için yapılan bir işlemdir. Fotoğraf makineleri bunu kendileri de yapabilir (AWB ”“ Otomatik beyaz ayarı), kullanıcının değiştirmesine izin de verebilir.

    Bit

    Sayısal hafızanın en küçük birimidir. Sayısal sistemler verileri tanımlamak için ikili sayı sistemi kullanırlar. “Bit”, bu sistemde kullanılan 0 ve 1”²i ifade eden “Binary” ve “digit” kelimelerinin kısaltılmasıdır.

    Bit Derinliği

    Bu ifade her bir pikselin temel üç renk olan Kırmızı-Yeşil-Mavi nin ya da gri tonlamanın renk derinliğine işaret eder. Her bir temel renk için en az 8 bit vererek renk bilgisi oluşturan bir piksel, 3 (kırmızı, yeşil, mavi) x 8 = 24 bit'lik bir renk derinliğini ifade eder.

    Bitmap

    Bir görüntü bilgisinin bit ile tek tek kayıt edilme metodudur. Bit ile kaydı yapılan bir çok resim formatı vardır. “bmp”, “pict”, “tiff”, “pcx”, “gif” gibi”¦.

    Bokeh

     

     

     

    bokeh-01.jpg

     

     

     

    Japonca “bulanık” anlamına gelir. Fotoğraf terminolojisinde net alan derinliği dışında oluşan bulanıklık etkisine bokeh denir.

     

    Bracketing

    Bakınız: Basamaklama

    Brightness

    Bakınız: Parlaklık

    Buffer

    Bakınız: Tampon bellek

    Bulb Mode

     

     

     

    tekerlek-3.jpg

     

     

     

    B modu olarak geçer. Bu modda perdenin açık kalma süresini kullanıcı belirler. Bazı makinelerde ayrı olarak B modu olmaz, bu moda geçmek için Av ya da M modlarında 30 saniyenin üzerine çıkmak gerekir.

     

    Byte

    Bir bilgisayar hafızasında 8 bit'ten oluşan bir bütünü ifade eder. Buna göre 8 bit 1 byte eder denir. Buna karşılık 1024 byte bir kilobyte eder.

    Calibration

    Bakınız: Kalibrasyon

    Camera

    İngilizce'de “fotoğraf makinesi” anlamına gelir. Fotoğraf çeker (deme!).

    Canlı önizleme

    Algılayıcıya düşen görüntünün doğrudan makinenin ekranına yansımasıdır.

    CCD (Charged Coupled Device)

    İki temel algılayıcı tipinden biridir (CMOS ile beraber). Görüntünün oluşumunda kameralarda kullanılan ışık algılama yongasıdır. CCDler analog aletlerdir. Işık bilgisi objektiften geçerek bu yonga üzerine düşer, renk ve şekil oluşumu A/D çevirici aracılığıyla sayısal olarak gerçekleşerek hafıza ünitesinde kaydedilir.

    Center-Weighted

    Bakınız: Merkez ağırlıklı ölçüm modu

    CF (Compact Flash)

    Bir hafıza kartı biçimidir.

    Close-Up

    Yakın mesafeli çekimi ifade ettiği gibi, genellikle 20 cm den daha yakın mesafeler arasında bir objektifin çekim yapabilme kabiliyetine de denir. Bazı kameralarda bu özelliğe “Macro” da denmektedir.

    CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor)

    CCD haricindeki diğer bir görüntü algılama ve oluşturma sistemidir.

    CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key)

    Fotoğraf baskısında kullanılan renk modellerinden biridir.

    Color Space

    Bakınız: Renk uzayı

    Color Temperature

    Bakınız: Renk sıcaklığı

    CompactFlash

    Bakınız: CF

    Compression

    Bakınız: Sıkıştırma

    Continuous Autofocus

    Bakınız: Sürekli otomatik odaklama

    Contrast

    Bakınız: Karşıtlık

    Cropping

    Bakınız: Kesme

    CRW, CR2 (Canon RAW)

    Canon kameralarda kullanılan RAW dosya formatlarıdır.

    çoklu pozlama

    Aynı fotoğraf karesine 2 veya daha fazla pozlama yapılmasıdır. Makinenizde bu fonksiyon varsa, örneğin önce bir çiçeği çekip sonra arkadaşınızı çekip aynı karede hem çiçeği hem arkadaşınızı gösterebilirsiniz.

    Değişken odaklı objektif

    Odak mesafesi değişebilen her objektif bu kategoriye girer. Tokina 11-16mm f2.8, Pentax 18-55mm f3.5-5.6, Sony 70-200mm f2.8 OSS, Sigma 120-300mm f2.8 gibi objektifler bu kategoridedir.

    Deklanşör (Perde)

    Fotoğraf makinelerinde örtücü (obtüratör) olarak adlandırılan ve fotoğrafın çekilmesi amacıyla görüntü sensörüne görüntünün gelmesini sağlayan perdeyi çalıştıran düğmedir.

    Deklanşör (Perde) gecikmesi

    Deklanşöre basılma ile resmin tamamen oluştuğu zaman arasındaki süreyi ifade eder. Bu sure ne kadar azsa fotoğraf o kadar kısa sürede oluşur, bu yüzden seri çekim yapan profesyonel kameralarda bu sürenin minimum olması istenir.

    Deklanşör (Perde) hızı

    çekim hızı, enstantane ya da obtüratör hızı da denebilir. Perde sisteminin algılayıcıyı tamamen ışığa maruz bıraktığı süredir. Birçok DSLR makine 30 saniye ile 1/4000 saniye arasında hızlarda çekim yapabilir, ek olarak birçok DSLR'da 30 saniyenin üzerinde de çekime izin veren B (Bulb) modu bulunur.

    Diffraction

    Bakınız: Işık saçılması

    Digital Camera

    Sayısal fotoğraf makinesi demektir.

    Digital Zoom

    Bakınız: Sayısal yaklaştırma

    Digitization

    Bakınız: Sayısallaştırma

    Dinamik Aralık

    Bir sahnedeki (ya da fotoğraftaki) en parlak ve en karanlık bölgeler arasındaki ton farkı. Tonlama aralığı da denir.

    Diyafram

    Bir objektif içerisinde gözdeki iris tabakasına benzeyen ve objektiften geçen ışık miktarını düzenleyen yapraklardan oluşmuş bir düzenektir. Görüntü algılayıcısına düşecek ışık miktarını ayarlar. Işık miktarı bu kapağın standart mesafelerde durmasıyla ölçeklendirilir.

    Diyafram değeri (f-stop, diyafram durağı)

    Diyafram açıklığının ya da kapalılığının rakamsal olarak ifade edilme şeklidir. Diyafram ayarının duraklarını belirtir. Mesela F2.8 küçük sayı olmasına rağmen diyaframın daha açık olduğunu, F16 ise büyük sayı olmasına rağmen diyaframın daha kapalı olduğunu ifade eder. Diyafram açıklığı standart bir ölçüdür ve her fotoğraf makinesinde aynı miktarı temsil eder.

    Diyafram halkası

    Bazı objektiflerde diyafram değeri bu halka sayesinde değiştirilir. Tam otomatik olan bazı objektiflerde (örneğin tüm Canon EF sistemi ve Nikon G objektifleri) bu halka bulunmaz.

    Diyafram öncelikli mod

    Fotoğraf makinelerinde A ya da Av ile gösterilen bu çekim modu diyafram öncelikli çekimi ifade eder. Bu modda kullanıcı diyafram aralığını seçince fotoğraf makinesi perde hızını (enstantane) otomatik olarak ayarlayarak pozlamanın oluşması sağlar. Bu modda diyafram açıklığı istenildiği gibi değiştirilir ve fotoğraf makinesi de perde hızını otomatik olarak seçilen değere göre ayarlar.

    DOF (Depth of Field)

    Bakınız: Alan derinliği

    Doğal yoğunluk filtresi

    Objektiflerin önüne takılan ve tüm dalgaboylarını emen (geçmelerine izin vermeyen) filter tipi. Bu filtrelerin 1 duraktan 10 durağa kadar etkili olabilen farklı güçlerde olan tipleri vardır.

    Dolgu flaşı

    fill_flash_fill_in_flash_580ex_2010__hero.jpg

    Canon'un sitesinden alıntıdır

     

     

    Gölgede kalan alanların aydınlatılması için kullanılan flaştır. örneğin güneşli bir günde bir arkadaşınızı çekerken yüzünün bir tarafı ya da tamamı gölgede kalıyorsa, makinenizdeki flaşı “dolgu flaşı” olarak kullanabilirsiniz. Bunun için özel bir işlem uygulamanıza gerek yok, sadece flaşı patlatmanız yeterli.

     

    Doygunluk

    Beyaz ışığın bir renk üzerine düşen tonlanma derecesini ifade eder. Mesela bir renk yüzde yüz doygunlaşmışsa hiç beyaz ışık içermediği söylenebilir.

    DPI (dots per inch)

    Bir inçlik uzunlukta kaç adet noktacık olduğunu temsil eder. Bu ölçüm daha çok ekran teknolojisi ya da sayısal baskı sistemlerinde kullanılmaktadır ve makinedeki fotoğraf kalitesini etkilemez.

    DPOF (Digital print order format)

    Arada bir bilgisayar olmaksızın bir sayısal kameranın, yine DPOF destekleyen bir yazıcıya doğrudan bağlanarak çekilen resimlerin baskı yapılabilmesini sağlar.

    DR (Dynamic Range)

    Bakınız: Dinamik aralık

    DSLR

    Bakınız: SLR

    Düşük pozlama

    çekilen sahnenin pozlamasının olduğundan az yapılmasıdır.

    Enstantane

    Perde hızını gösterir. Ayarlandığı süre boyunca algılayıcının önündeki perdenin (obtüratör) açılıp kapanmasını sağlar. örneğin 1/60 perde hızı, ışığın algılayıcının üzerine saniyenin 1/60”²ında düştüğünü gösterir.

    Enstantane öncelikli çekim modu

    Fotoğraf makinelerinde S, T, olarak gösterilebilir. Kullanıcı çekim hızını belirler, kamera diyafram aralığına otomatik olarak karar verir.

    Enterpolasyon

    Enterpolasyonun sözlük anlamı “Bir serideki eksik verilerin hesaplanabilmesi için geliştirilen bir matematiksel yöntem”dir. Kısaca “Ara değeri bulma” da denebilir. Fotoğraf sektöründe yazılım aracılığıyla bir resim çözünürlüğünün matematiksel algoritma ile daha büyük hale dönüştürülmesi anlamına gelir. Mesela 10MP'lik bir fotoğraf dosyasının 16MP'ye çıkarılması bir enterpolasyondur. Bazı kompakt makineler bu yöntemi kullanarak aslında daha düşük piksel sayısı olan algılayıcılarını daha yüksek piksel sayısına sahipmiş gibi gösterir. Gene bazı makinelerdeki “digital zoom” denen özellik de enterpolasyon ile yapılır. Sonuçta elde edilen imajdaki piksel sayısı daha çok olsa da kalite anlamında bir kazanım olmaz, hatta kalite düşebilir.

    EV (Exposure value)

    Işık ölçüm değerini gösterir. ISO100, diyafram f1.0 ve perde hızı 1 saniyelik çekimle pozlanan sahnenin ışık değeri “0 EV” olarak tanımlanır. Buradan yola çıkarak ISO100 ”“ f1.4 ”“ 1sn'lik ışığın 1 EV; ISO100 ”“ f1.4 ”“ 1/2sn'lik ışığın 2 EV olduğunu bulabiliriz. “Güneşli 16” kuralı da buradan gelmektedir. Güneşli havalardaki EV değeri ortalama 15 EV'dir, bu da ISO100 ”“ f16 ”“ 1/125'e denk gelmektedir.

    EV (Exposure value) Compensation

    Bakınız: Pozlama telafisi

    EVF (Electronic Vinewfinder)

    Bakınız: Viewfinder

    EXIF

    Fotoğraf makineleri fotoğrafın hangi ayarlarda çekildiğini belirten bir bilgi dosyasını resmin içine gizlerler. Bu dosyada fotoğraf çekerken hangi ISO değerinin kullanıldığı, diyafram açıklığı, perde hızı, beyaz ayarı gibi çekimle ilgili çeşitli bilgiler vardır. Bunlar bir sayısal kameranın JPEG ile oluşturduğu her bir resmin içinde kamera ve pozlama ile ilgili yazmış olduğu bilgiyi ifade eder ki bir çok resim işleme programı bu bilgiyi tanıyıp size sunabilir ve hangi kamera ile hangi poz değerleriyle resim çekmiş olduğunuzu bu sayede bilebilirsiniz. Bu şekilde çekimle ilgili bu bilgiler popüler resim işleme programlarının tamamı tarafından algılanıp gösterilebilir.

    Exposure

    Bakınız: Pozlama

    Exposure Bracketing

    Bakınız: Bracketing

    Exposure Compensation

    Bakınız: EV Compensation

    Extension tube

    Bakınız: Uzatma tüpü

    f-stop

    Bakınız: Diyafram Değeri

    Fill Flash

    Bakınız: Dolgu flaşı

    Filtre

     

     

     

    filtre-01.jpg

     

     

     

    Fotoğraf makinesinin objektifine gelen ışığı süzmede kullanılan özel araçlardır. Cam, asetat, jelatin ya da benzeri malzemeden üretilirler. Birçok objektifin tam önüne, bazılarının arkasına yerleştirilerek çekim yapılır. Bazı modellerde fotoğrafa uygulanan özel efektlere de “filtre” denilmektedir.

     

    Filtre çapı

    Filtreler genellikle objektiflerin ön taraflarına vidalanırlar, bu yüzden filtrelerin çapıyla objektiflerin ön bağlantı noktalarının çapı birbirine uygun olmalıdır. örneğin objektifinizin ön çapı “67mm” ise satın almanız gereken filtrenin çapı da 67mm olmalıdır.

    Firmware

    Bakınız: Bellenim

    Fish-Eye

    Bakınız : Balık Gözü

    Fixed Aperture

    Bakınız: Sabit diyafram

    FL (Focus Lock)

    Bakınız: Odak kilidi

    Flare

    Bakınız: Parlama

    Flash

    Bakınız: Flaş

    Flash Sync

    Bakınız: Flaş senkronizasyon hızı

    Flaş

    Bazılarının hala “flash” dediği, fotoğraf çekimi sırasında pozlama yapılan ortamı anlık olarak aydınlatmaya yarayan ışık kaynağıdır. Genellikle fotoğraf makinelerine entegre (İngilizce: built-in flash) olarak gelir ancak gelişmiş modellere ayrıca flaş üniteleri de takılabilir (İngilizce: External flash). “Flash” olarak yazmanın anlamı yoktur. “Schizophrenic”e şizofren, “telephone”a telefon diyorsak “Flash”a da “Flaş” dememek komiktir: Türkçe'de “sh”, “sch” ya da “ph” diye bir kalıp yoktur.

    Flaş senkronizasyon hızı

    Fotoğraf makinesinin flaş ile aynı anda çekebildiği maksimum perde hızı. Bu hız DSLRlarda 1/125 ile 1/500 arasında değişir. Bazı harici flaş sistemleri 1/8000'e kadar çekime izin vermektedir.

    Focal Length

    Bakınız: Odak mesafesi

    Focal Length Magnifier

    Bakınız: Kesme çarpanı

    Focus Assist

    Bakınız: Odaklama yardımcı ışığı

    Format

    Sayısal cihazların ve yedekleme birimlerinin içindeki bilgilerin silinerek sıfırlanması ve sıfırdan kullanıma hazır hale getirilmesi demektir.

    FOV (Field od View)

    Bakınız: Görüş açısı

    FPS (Frame Per Second)

    Saniyedeki kare sayısı demektir. Fotoğraf makinelerinde saniyede çekilen fotoğraf sayısını, video çeken cihazlarda filmin saniyede kaç kare ile çekildiğini gösterir. Video için saniyede 24, 25, 29.97, 30, 50, 60 kare gibi değerler sık kullanılan değerlerdir. Video sektöründe “Frame rate” olarak da anılabilir.

    Free working distance

    Bakınız: Temiz çalışma mesafesi

    Gama

    Sayısal kamera dilinde, bir eğriye göre bir fotoğraftaki kontrast değerinin ölçümüdür. Bu eğri her pikselin algılandığı sayısal değeri ile (0-255 arası diye düşünün) gerçek parlaklık değeri arasındaki ilişkiyi gösterir. Gamma değeri arttıkça kontrast artar, ayrıca sahne genel olarak kararır. 1.0 gama değeri çok parlak görüntü verirken günümüzde neredeyse standart haline gelmiş gama 2.2 değeri (1/2.2 olarak da gösterilir) göze hoş gelen hafif kontrastlı bir görüntü verir.

    Geniş açı

    Genelde 50mm ve altındaki odak mesafesi için kullanılır. 24mm altındaki açılar “çok geniş açı ”“ ultra-wide angle” olarak adlandırılır.

    Görüntü algılayıcısı

    Sayısal fotoğraf makinelerinde ışığa duyarlı olan ve görüntünün oluşturulmasını sağlayan bölümdür. CCD veya CMOS tipinde olan bu bölümün kalitesi ve içindeki ışığa duyarlı hücrelerin sayısı elde edilecek fotoğrafın kalitesini ve çözünürlüğünü belirler.

    Görüntü çözünürlüğü

    Temelde, bir gövde+objektif sisteminin ne kadar detay verdiğini anlatmak için kullanılır. Burada algılayıcının verebildiği detay kadar, gövdeye takılı olan objektifin çözebildiği detay miktarı da önemlidir. Sonuçta oluşan fotoğraftaki çözünürlük toplam piksel sayısına değil, piksellerin kalitesine bağlıdır. örneğin 12 milyon piksele sahip Canon 5D, zamanımızda yaygınlaşan 16-18-20 milyon piksele sahip kompakt makinelerden daha çok çözünürlük verir. 16 milyon pikselli bir gövde ve düşük kaliteli bir objektiften alacağınız çözünürlük, 12 milyon pikselli gövde ve yüksek kaliteli bir objektiften düşük olabilir.

    Photoshop benzeri imaj işleme programlarında “çözünürlük” bazen baskı çözünürlüğü ile eşdeğer anlamlı kullanılır. Bunun için bakınız: DPI.

    Görüntü işleme

    Kamera dilinde bir görüntünün kamera tarafından yakalanıp kaydedilmesine kadar geçen işleme denir.

    Görüntü oranı

    Fotoğrafın yatay ve dikey boyutunun oranını gösterir. Genellikle kullanılan oranlar 3:2, 4:3, 16:9, 5:4'dir. Kompakt makinelerin çoğu ve m4/3 sistemi 4:3 oranlı görüntü oluştururken DSLRlar 3:2 oranlı çekimler yapabilir. 16:9 daha çok video çekimlerinde gerçekleşen bir orandır.

    Görüş Açısı

    Bir objektifin pozlama yaptığı ortamdaki alanın (açının) büyüklüğünü simgeler. Bu alan, çekim yapılan nesnenin objektife olan uzaklığına bağlı olarak değişmekle birlikte aynı zamanda kullanılan lense de bağlıdır. Odak değeri (mm cinsinden) arttıkça görüş açısı daralır.

    Gray Card

    Bakınız: Gri kart

    Gri kart

    Daha çok beyaz ayarını doğru yapmak için kullanılır. Orjinali 20×25,5cm boyutunda ve 32mm kalınlığında, ön yüzü beyaz ışığın %18'ini yansıtan gri renkli, arka yüzü ise beyaz ışığın %90'ını yansıtan yüzeylerden oluşan bir karttır (“Kodak nötr test kartı” diye de geçer). Modern makinelerde bazen bu kart yerine tam beyaz bir yerden beyaz okuması alınması daha iyi sonuç verebilir.

    GN (Guide Number)

    Bakınız: Kılavuz numarası

    Güneşlik

     

     

     

    guneslik.jpg

     

     

     

    Pozlama sırasında istenmeyen ışıkların objektife düşmesini engellemeyi amaçlayan ve objektifin ucuna takılan silindir şeklinde plastik ya da metal kısımdır. Güneşlik de denebilir (Türkçe'de yaygınca kullanılan “parasoley” de “güneşlik” anlamına gelir).

     

    Gürültü

    çekim esnasında yeterli ışık olmaması, algılayıcı kalitesi, yüksek ISO değeri, yüksek kontrast, sahnede büyük oranda tek renk bulunması (örneğin mavi gökyüzü) gibi sebeplerden oluşabilecek hatalı piksellerdir. “Gürültü”, “kumlanma” da denebilir.

    HDR (High Dynamic Range)

    Yüksek dinamik aralık anlamına gelip zamanımızda HeDeR edilmiş fotoğraf olarak uygulanır. Yüksek kontrastlı sahnelerdeki parlak ve karanlık bölgelerdeki detayları aynı anda tek çekimde yakalayabilecek algılayıcı ya da film henüz icat edilmedi, bu yüzden farklı pozlamalarda birden fazla fotoğraf çekerek (bkz. Basamaklama) sonradan birleştirme yöntemiyle bu bölgelerdeki detaylar açığa çıkarılmaya çalışılır. Bu yönteme “HDR Photography” denir, ve böyle yüksek kontrastlı sahnelere de “yüksek dinamik aralığa sahip” denir.

    HDSLR

    Yüksek tanımlı video çekebilen DSLRlara verilen isimdir. 2013 yılı itibariyle bütün DSLRlar ve aynasız makineler yüksek tanımlı video (720p ve üzeri) çekebilmektedirler.

    HDTV (High Definition Television)

    Yüksek tanımlı televizyon demektir. Normalde televizyon ekranındaki saniyede yatay satır okuma hızı 525 satır iken bu teknoloji televizyon ya da görüntü sistemlerinde saniyede satır tarama hızı 1125 satırdır ki bu daha kaliteli görüntü demektir.

    Hızlı objektif

    Diyafram değeri f2.8 ya da daha az olabilen objektiflere verilen isim. Bu tür objektifler diğerlerine gore daha fazla ışık toplayabildiğinden daha fazla perde hızlarına izin verirler, bu yüzden “hızlı” olarak adlandırılırlar.

    Hiperfokal Nokta

    Bu noktayı teorik olarak şöyle tarif edebiliriz: Fotoğraf makinesi sonsuza odaklandığında, netlik bozulmadan makinenin objektifine olan en yakın mesafedeki noktadır. Objektifi bu mesafeye odaklarsanız, oluşacak net alan derinliği “teoride” bu mesafeinin yarısı ile sonsuz arasındadır, bu yüzden sonsuz mesafeler bile net çıkar (gene teoride).

    Histogram

    histo+4.jpg

    Fotoğrafta oluşan muhtemel kontrast hatalarını tanımlamak ve düzeltmek için kullanılır. Amacı pozlama yapılan ortamdaki ışık yoğunluğunu ölçmek ve bunu derecelendirmektir. Histogram grafiğinde ekranın solunda yoğunlaşan çizgiler fotoğrafta karanlık noktaların yoğunluğunu, ekranın sağındaki çizgilerse aydınlık noktaların yoğunluğunu temsil eder.

    Hue

    Bakınız: Renk özü

    Image Processing

    Bakınız: Görüntü işleme

    Image Resolution

    Bakınız: Görüntü çözünürlüğü

    Image Sensor

    Bakınız: Algılayıcı.

    Image Stabilization

    Bakınız: Titreşim azaltma

    Interpolation

    Bakınız: Enterpolasyon

    IQ (Image Quality)

    Fotoğrafçılıkta “Görüntü kalitesi” anlamına gelir. Belli bir tanımı yoktur, kişiden kişiye değişebilir.

    Işık saçılması

    Işık opak (ışık geçirmeyen) bir objenin kenarlarından geçerken “dağılır”. Bir lambanın önüne madeni bir para koyup duvarda gölge oluşturursanız, oluşan gölgenin kenarlarının keskin olmadığını görürsünüz. Aynı şekilde, çok ufak açıklıklardan geçen ışık da saçılır. Objektiflerde çok büyük diyafram değerleri kullanınca (f22 gibi örneğin) keskinliğin ve kontrastın azalmasının ana sebebi budur. Algılayıcı boyutu ne kadar azsa ışık saçılması o kadar ufak diyafram değerinde başlar, örneğin kompakt makinelerde ışık saçılması f4 gibi çok ufak diyafram değerlerinde görülür.

    Işık Siperliği

    Bakınız: Güneşlik

    Işık ölçer

    Pozlama yaparken nesneden yansıyan ya da nesneye düşen ışığın miktarını ölçmeye yarayan bir cihazdır. Bu cihazın gösterdiği ışık değerine göre gerekli diyafram ve deklanşör çekim hızı ayarı yapılır.

    Işık ölçümü

    Kadrajdaki sahnedeki ışığın şiddetini ölçme işlemidir. 4 ana ölçüm metodu vardır, ölçüm yapılan alana gore sıralarsak: Nokta ölçüm (spot), kısmi ölçüm (partial ”“ sadece Canon DSLRlarda), merkez ağırlıklı ölçüm (center weighted), Değerlemeli/Matriks (Evaluative/Matrix ”“ Bazı modellerde ismi değişebilir) ölçüm.

    ISO

    Klasik fotoğrafçılıkta ASA olarak bilinen bu kavram, sayısal fotoğrafçılıkta algılayıcının ışığa karşı olan hassasiyetini ifade eder. ISO değeri arttıkça görüntü algılayıcısının ışığa olan hassasiyeti artar, ISO değeri azaldıkça algılayıcının ışığa hassasiyeti azalır. Genelde Auto, 100, 200, 400, 800 gibi standart rakamlarla ifade edilir. Bazı makineler 1/3lük ya da 1/2lik duraklarla değişime de izin verebilir.

    JPEG (Joint Photographic Experts Group)

    JPG olarak da ifade edilir. En yaygın olan fotoğraf dosya formatıdır. Fotoğrafın 4, 8 veya 16 kat sıkıştırılarak muhafaza edilmesini sağlar. Sıkıştırma oranı arttıkça fotoğrafta gerçekleşen veri kaybı da çoğalır.

    Kalibrasyon

    Renk uygunluk ayarıdır. Monitörde gördüğümüz renkler ile baskıda gördüğümüz renklerin tonlarının uygunluk arz etmesidir. İyi kalibre edilmemiş bir monitörde gerçek renkleri göremeyiz. özellikle baskı alanların monitörlerini kalibre etmeleri önemlidir.

    Karşıtlık

    Bir görüntüdeki en parlak alanla en karanlık bölgenin arasındaki ışık değeri “karşıtlığı” belirler.

    Kesme

    Bir fotoğrafın belli bir kısmını fotoğrafın geri kalanından “kesip” almak demektir. Genellikle fotoğrafın istenmeyen bölümlerini çıkarmak ya da belli bir bölgeye dikkati çekmek için kullanılır.

    Kesme çarpanı

    35mm'den (tam kare algılayıcı) daha ufak algılayıcıların görüntüyü büyütme oranı. örneğin Nikon D7100 ile D600 ile aynı noktadan aynı objektiften yapılan çekimlerde, D7100'deki algılayıcı görüntüyü D800'e gore 1,5 kat daha fazla büyütür. İki gövdede de 300mm objektif kullanırsanız D7100'deki görüntü “sanki” 450mm objektif kullanıyormuş gibi görünür, dolayısıyla D7100'den daha fazla detay alırken aynı zamanda görüş açısı da daralır (450mm-300mm farkı yüzünden). Kesme çarpanı objektifin özelliklerini değiştirmez, sadece ufak algılayıcı yüzünden objektifte oluşan görüntünün daha ufak bir kısmını görmenizi sağlar.

    Kılavuz numarası

    Flaşların gücünü belirmek için kullanılan bir rakamdır. Kullanma kılavuzlarında bu değeri “GN” olarak bulabilirsiniz ve bu rakamlar genelde “feet” cinsinden verilir. Bu rakam genelde bir ISO değeriyle beraber verilir (örneğin “ISO200'de 43”). Bu rakamı çekeceğiniz objeye olan mesafeya bölerseniz kullanmanız gereken diyafram değerini bulursunuz. örneğin ISO100'de GN değeri 43 ise (feet cinsinden) ve çekeceğiniz kişiyle aranız 4 metre ise kullanmanız gereken f değeri 43/(4*3,28) = 3,2 çıkar, yani objektifinizde f3,2 kullanmanız gerekir.

    Kırmızı göz

    Genellikle iç çekimlerde ya da gece çekimlerinde flaşların insan gözüne çarpması ile gözde oluşan kırmızılığı ifade eder. Bu problemin ana kaynağı kameralardaki dahili flaşların objektife çok yakın olmasıdır. Flaşın objektiften uzakta olması bu sorunu azaltır.

    Kırmızı göz azaltma modu

    Kameralardaki dahili flaş modlarından biri olup kızıl göz yok edici flaş modu şeklinde ifade edilir. Bu modda çekimden hemen önce flaş patlatılır, böylece göz flaşa alışmış olur.

    Köşe kararması

    Genelde objektiften kaynaklanır, ama algılayıcının kenarlarına yeterince ışık gitmemesinden dolayı da köşe kararması olabilir.

    Landscape

    Bakınız: Yatay kadraj ya da Manzara modu

    Lateral Chromatic Aberration

    Bakınız: Yanal renk (kromatik) sapması

    LCD (Liquid Crystal Display)

    Bir çeşit ekran teknolojisidir. Renkli veya tek renk yani monokrom olabilir. Mesela kameralarda genellikle ön ve son izleme yapmak için hem renkli LCD ekran hemde bir takım makine ve çekim ayarları yapmak için monokrom LCD ekran bulunmaktadır.

    LED (light emitting diode)

    Işık saçan yarı iletken diye çevrilebilir. Genellikle elektronik aletlerde bir takım kontroller için kullanılan kırmızı, yeşil veya turuncu renkte ışık yayan ve cihazın herhangi bir bölümünün çalıştığını veya çalışmadığını gösteren ikaz işaretleridir. Günümüzde ışık kaynağı olarak ya da çeşitli ekranların üretimi için de (TV, telefon, fotoğraf makinesi vs..) kullanılmaktadır.

    Lens

    İki anlamı vardır: Fotoğraf makinelerinin önüne takılan objektif, ya da objektiflerin içindeki cam ya da polimer elemanlar. Lens elemanları objektifler içinde kullanıldığı için bu iki kavramı ayırmak önemlidir.

    Lens hood, lens shade

    Bakınız: Güneşlik

    LV (Live View)

    Bakınız: Canlı önizleme

    Makro Objektif

    çok yakından fotoğraf çekerken oluşan bozulmaları (renk bozulmaları, geometrik bozulmalar vs..) engellemek için içinde kayan eleman gibi özel lens elemanları bulunduran objektifler. Bazen “1:1 boyutta fotoğraf çekebilen objektifler” olarak tanımlansa da, birçok kaliteli makro objektifi 1:2 ve hatta daha az büyütme sağlar. Zeiss 50mm f2.0 Macro, Zeiss 100mm f2.0 Macro, Nikon 70-180mm Micro gibi objektifler 1:2 ve daha az büyütme vermelerine ragmen “makro objektifi” diye anılırlar çünkü içlerinde çok yakından odaklamaktan doğan sorunları azaltacak ya da yok edecek özel lens elemanları vardır.

    Manzara modu

    Kameralarda manzara çekimleri için fabrikasyon olarak oluşturulmuş bir hazır çekim modudur. Bu modda genelde mavi ve yeşil tonların doygunluğu ve ton karşıtlığı arttırılır.

    Merkez ağırlıklı ölçüm modu

     

     

     

    orta1.jpg

     

     

     

    Bu modda makine görmüş olduğu alanın merkezindeki bir bölgeyi baz alarak pozlamayı oluşturur.

     

    Metering

    Bakınız: Işık ölçümü

    Mirror Lock-up

    Bakınız: Ayna kilitleme

    Monopod

    Bakınız: Tekayak

    Mount

    Bakınız: Bayonet

    MP (Megapiksel)

    1 milyon piksel.

    Multiple exposure

    Bakınız: çoklu pozlama

    ND FILTRE (Neutral Density Filter)

    Bakınız: Doğal yoğunluk filtresi

    NEF (Nikon Electronic Format)

    Nikon tarafından kullanılan bir RAW resim dosya formatıdır.

    Noise

    Bakınız: Gürültü

    Nokta ölçüm modu

    Bu ölçüm yönteminde ışık yalnız küçük bir noktadan hesaplanır. Bazı modeller sadece orta noktadan ölçüme izin verirken bazı DSLR modelleri odaklanılan noktadan nokta ölçümü almaya izin vermektedir.

    Normal objektif

    Yaklaşık göz perspektifi gibi görüntü veren objektife denir. Farklı kaynaklarda 43mm-58mm arasındaki objektiflere “normal” denilmiştir. APS-C algılayıcılarda 35mm, m4/3 sistemlerde 24-25mm ve tam kare gövdelerde 50mm objektifler en çok kullanılan “normal” objektiflerdir.

    Odak mesafesi

    “mm” olarak ifade edilir. Objektifin gelen ışığı düşürdüğü mesafeyi ifade eder. Odak mesafesi düştükçe görüş açısı artar, odak mesafesi arttıkça görüş açısı düşer. örneğin 18mm bir objektif 55mm bir objektiften daha geniş bir alanı tarayabilir.

    Odak kilidi

    Odaklama yapılan nesneye kilitlenmeyi sağlayan bir özelliktir. Bu işlem genelde deklanşöre yarım bastığınızda, bazı makinelerde ise ayrı bir düğmeye bastığınızda gerçekleşir.

    Odaklama yardımcı ışığı

    Işık yetersiz olduğunda fotoğraf makineleri odaklamakta zorlanırlar. Odaklamanın doğru yapılabilmesi için bazı makinelerde kırmızı, beyaz ya da sarı renkli bir LED ışığı bulunur. Bu ışık objektifin gördüğü noktayı aydınlatarak odaklamaya yardımcı olur. Canon DSLRları gibi bazı gövdeler dahili flaşlarını seri olarak patlatarak odak yardımcı ışığı oluştururlar. Harici flaşların birçoğunda odaklama yardımcı ışığı bulunuz.

    OLED (Organic Light Emitting Diode)

    Bir ekran teknolojisidir. LCD'ye göre daha ince ve 160 dereceye kadar yandan hiç sorunsuz parlak görüntü verebilen bir ekran teknolojisidir. Arka ışığa ihtiyaç duymadığı için LCD lere göre daha az enerji harcar ve daha canlı ve parlak görüntü verebilir.

    Optical Viewfinder

    Bakınız: Viewfinder

    Optical Zoom

    Bakınız: Optik yaklaştırma/uzaklaştırma

    Optik bozulmalar

    Objektif hatalarından oluşan bozukluklardır. Renk bozulmaları, kedi gözü efektleri, eğrisel geometrik bozulma, odaklanma düzleminin doğrusal olmaması gibi bozukluklar bunlara örnektir.

    Optik yakınlaştırma/uzaklaştırma

    Bir objektifin odak mesafesi değişebiliyorsa (örneğin 18-55mm kit objektifler) o objektifte “optik yaklaştırma/uzaklaştırma” özelliği vardır. Bu yaklaştırma/uzaklaştırma işlemi, objektifin içindeki lens elemanlarını hareket ettirerek yapılır.

    OSS (Optical Super SteadyShot)

    Bakınız: Titreşim azaltma

    Otomatik odaklama

    Kadrajlanan obje veya alanın kamera objektifi tarafından otomatik olarak netlenmesi diye tanımlanabilir.

    Otomatik pozlama

    Mevcut ışık şartlarında makinenin en uygun pozlamayı otomatik olarak kendiliğinden yapması anlamına gelen bir sistemdir.

    Over Exposure

    Bakınız: Aşırı pozlama

    Panorama

    Bir kameranın tek bir kareninkinden çok daha geniş bir alanda çekim yapabilme kabiliyetidir. Bu tür çekimler yanyana çekilmiş 2'den fazla fotoğrafı daha sonra bir yazılım aracılığıyla birleştirerek yapılır. Bazı fotoğraf makineleri bu işlemi fotoğraf çekimi sırasında da yapabilir.

    Parallax Hatası

    Bazı fotoğraf makinesi sistemlerinde optik bakaç ile objektifin gördüğü kadraj biribiryle aynı değildir. özellikle Leica M sisteminde ve optik bakaçlı bazı kompakt makinelerde bu durum söz konusudur. Bakacın çıkış noktası objektifte değil objektifin hemen yanındadır. Telefoto çekimlerde bu sorun çok oluşturmaz, normal açılı (60-35mm arası) çekimlerde paralaks hatası vardır ama bu duruma alışması kolaydır, yakın mesafeli çekimlerde ise bu hata çok belirgindir. DSLR ya da aynasız fotoğraf makinelerinde bu sorun yoktur çünkü bakaç her zaman objektifin gördüğünü gösterir.

    Parasoley

    Bakınız: Güneşlik

    Parlaklık

    Sayısal bir görüntüdeki her bir pikselin siyahtan beyaza doğru olan parlaklık değeridir. Genellikle parlaklıkta 0 değeri siyahı, 255 değeri ise beyazı ifade eder.

    Parlama

    Işığın lens elemanından geçmek yerine bir miktarının yansımasıyla oluşan etki. Bu durumda karşıtlık azalır, fotoğraf karesinin çeşitli yerlerinde istenmeyen renkler ortaya çıkabilir.

    PC

    Fotoğrafçılıkta standart olan bir tür flaş bağlantısı.

    Pentaprizma

     

     

     

    prizma.jpg

     

     

     

    Aynadan gelen görüntünün optik bakaca doğru olarak gönderilmesini sağlayan cam prizma. Bu cam parçayı üretmek büyük bir maliyettir, bu yüzden gurus seviyesi ucuz DSLRlarda bunun yerine “pentamirror” denen ayna sistemi kullanılır. Bu ayna sistemi daha karanlık bir görüntü verir.

     

    Piksel

    Bir algılayıcı veya ekran teknolojisinde kullanılan çözünürlük bilgisindeki her bir noktayı ifade eder. Türkçe'ye piksel olarak çevrilmiştir. Mesela 640×480 boyutunda bir fotoğrafta 307200 adet nokta bulunur ki bu noktaların her birine piksel denir.

    Polarize filtre

    Cisimlerden yansıyan ışınları kesen bir filtre tipi. Yansıyan ışınlar genelde cisimlerin kontrastını azalttığı için manzara çekimlerinde kullanılması tavsiye edilen bir filtredir.

    Pozlama

    Işık bilgisinin objektiften geçerek algılayıcı üzerine düşmesi ile resmin sayısal olarak oluşması da denebilir. “çekim” ya da “Poz” olarak da kullanılabilir.

    Pozlama telafisi

    Sayısal kamera dilinde artı/eksi yönde yani daha parlak ya da daha karanlık yönde kameranın yapabildiği pozlama değerini ifade eder. EV değeri birçok makinede +2.0 ile -2.0 arasında değişen bir cetvelde ortam aydınlatması veya karartmasının belirli ölçeklerde gerçekleştirilmesini sağlar, bazı DSLRlar -5 ve +5 EV arasında oynamaya izin verir.

    PPI (pixel per inch)

    Her bir inçe düşen piksel sayısı demektir.

    Prime Lens

    Bakınız: Sabit odaklı objektif

    Programmed AE

    Fabrikasyon olarak programlanmış otomatik pozlamaya işaret eder. Bu ayarlamada kamera diyafram ve çekim hızı değerlerini otomatik olarak oluşturur. Tam otomatik çekime benzer ama daha fazla kontrol imkanı verir.

    Rangefinder

    Türkçesi “telemetre” veya “uzaklıkölçer”dir. Günümüzde Leica benzeri makinelerin kullandığı sistemdir.

    RAW dosyası

    Fotoğraf makinesi algılayıcısında oluşan tüm bilgiyi saklayan dosyadır. Bütün DSLRlar ve aynasız makineler, ayrıca bazı kompaktlar Raw olarak dosya oluşturabilir. JPEG, TIFF gibi hazır fotoğraf dosyası değildirler, fotoğrafa dönüşmeleri için bazı özel yazılımlarla işlenmeleri gerekir.

    Red-Eye

    Bakınız: Kırmızı göz

    Red-Eye Reduction Mode

    Bakınız:Kırmızı göz azaltma modu

    Renk özü

    Temel renklerin bütün oranını ifade etmek için kullanılan bir terimdir. Işığın renk değeri de denebilir. örneğin kırmızı, yeşil, mavi gibi kavramlar aslında “renk özü”nü tanımlamaktadır.

    Renk sıcaklığı

    “Kelvin” birimiyle gösterilir. Sarı renkten maviye kadar Kelvin değerleri artar. Mum ışığı yaklaşık 800 Kelvin, açık bir havada masmavi gökyüzü ise yaklaşık 10.000 Kelvin'dir.

    Renk uzayı

    Algılayıcıda, baskıda ya da monitored gösterilebilen renklerin uzayını temsil eder. Günümüzde en yaygın kullanılanlar sRGB ve Adobe RGB renk uzaylarıdır.

    Resolution

    Bakınız: Image Resolution

    RGB (Red Green Blue)

    “Kırmızı, Yeşil ve Mavi” tonları ile oluşturulan renk modelini temsil eder. Bu modda her rengin 256 tonluk (2^8) bilgileri saklanabilir.

    Sabit diyafram

    Normalde değişken odaklı objektifler geniş açıdan dar açıya doğru gittikçe diyafram artar. Eğer bir objektif sabit diyaframlıysa geniş açıdan dar açıya giderken diyafram açıklığı sabit kalabilir. örneğin 18-55mm kit objektifler değişken diyaframlıdırlar, 18mm'de f3.5 olan maksimum diyafram değeri 55mm'de f5.6'ya iner (rakam arttıkça diyafram açıklığı ufalır). Buna karşılık 24-70mm f2.8 objektifleri hem 24mm'de hem 70mm'de f2.8 olarak kullanabilirsiniz.

    Sabit odaklı objektif

    Odak uzunluğu değişmeyen objektiflere verilen isimdir. 24mm f1.4, 50mm f1.8, 300mm f2.8 gibi objektifler sabit odaklı objektiflerdir.

    Saturation

    Bakınız: Doygunluk

    Sayısal yaklaştırma

    Kamerada kullanılan bir yazılım aracılığıyla yapılan fotoğrafı büyütme eylemidir.. Bu tür büyütmeyi bir resim/fotoğraf düzenleme programında da (Gimp, Paintshop, Photoshop vs..) yapmak mümkündür. Buna interpolasyon ile yapılan büyütme de denir. Bu işlem sonucunda netliğin bozulması ve fotoğraf kalitesinin düşmesi kaçınılmazdır. Video çekimlerinde sayısal yakınlaştırma bir değere kadar kaliteyi gözle farkedilemeyecek kadar az etkileyebilir.

    Sayısallaştırma

    Analog bir görüntünün veya sesin bilgisayar ortamına taşınabilmesi için sayısala dönüştürülmesi demektir.

    Sepia

    Bazı kameralarda kullanılan sayısal efektlerden birini ifade eder. Sepia çekimleri daha çok kahverengi tonajlı tek renk şeklindedir.

    Scanner

    Bakınız: Tarayıcı

    Shutter

    Bakınız: Deklanşör

    Shutter Lag

    Bakınız: Deklanşör gecikmesi

    Shutter Priority AE

    Bakınız: Enstantane öncelikli çekim modu

    Shutter Speed

    Bakınız: Deklanşör hızı

    Sıkıştırma

    Fotoğraf sektöründe “imaj dosyalarının boyutlarını belli algoritmalara gore ufaltma” anlamında kullanılır. Normalde sıkıştırılmamış dosyalar çok büyüt boyutlarda olurlar (Sıkıştırılmamış TIFF dosyaları 50-300MB boyutlarına kadar çıkabilir). Bunun önüne geçmek için fotoğraftaki bilgilerin bir kısmı insan gözünün farkedemeyeceği şekilde sıkıştırılır, böylece benzer kalitede daha ufak dosya boyutlu bir fotoğraf elde edilir. En yaygın olarak kullanılan sıkıştırma formatı “JPEG”dir. JPEG dosyaları yaygın olarak 1:4 ve 1:16 oranlarında sıkıştrılarak saklanır. Sıkıştırma esnasında resim dosyasında her ne kadar bir çok kimse tarafından anlaşılamasa da veri kaybının olduğunu unutmamak gerekir. TIFF de istenirse sıkıştırılabilen formatlardandır.

    Sıkıştırma bozulması

    JPEG sıkıştırma algoritmaları yüzünden ya da bazen objektiften ötürü resim üzerinde oluşan renk, detay veya şekil bozulmalarını ifade eder.

    Slow Sync

    Bakınız: Yavaş eşleme (senkronizasyon)

    SLR (Single Lens Reflex)

    Objektiften gelen ışığın bir ayna ya da ayna + prizma sistemiyle bakaca yansıtıldığı fotoğraf makinesi sistemidir. Hem kadrajlama hem de çekim için ışığın içinden geçerek pozlanması bu objektiften gerçekleşir. SLR sistemde imaj film üzerinde oluşturulur. Modern SLR sistemlerinde imaj sayısal algılayıcıda oluşturulur ve bu sistemlere DSLR denir (Digital SLR).

    Spot Metering

    Bakınız: Nokta ölçüm modu

    Sürekli otomatik odaklama

    Deklanşöre yarım bastığınızda otomatik odaklamanın sürekli yapılması demektir. Bazı kompakt makinelerde bu ayarı seçerseniz siz deklanşöre basmasanız bile otomatik odaklama sürekli yapılır. Bazı fotoğraf makinelerinde video çekimi sırasında da sürekli otomatik odaklama yapılabilir.

    Tampon bellek

    Herhangi bir hafıza alanında geçici bir kayıt alanının oluşumudur. Fotoğraf makineleri fotoğrafı çekince karta yazmadan önce ışık bilgisini önce tampon belleğe yazarlar, oradan karta aktarırlar. Büyük dosya boyutu olan ya da saniyede çok fazla sayıda kare çeken (örneğin saniyede 10 kare) makinelerde büyük tampon bellek bulunması gerekir, tampon bellek ne kadar ufaksa seri çekim hızı o kadar hızlı bir şekilde düşecektir.

    Tarayıcı

    Kağıt veya film üzerindeki resim veya yazı gibi bilgileri üzerinden geçerek tarayan ve bilgisayar ortamına geçebilmesini sağlayan optik bir cihazdır.

    Tekayak

    Bir ayaklı, üzerine makinenizi monte edip sabitleyebileceğiniz bir alet. üçayak kadar etkili olmasa da genelde çekimlerde 1-2 durak arası etkisi olabilir. özellikle ağır objektiflerle kullanmak çekimi kolaylaştırır, ayrıca yanınızda taşımak üçayağa gore daha kolaydır.

    Teleconverter

    Bakınız: Teledönüştürücü

    Teledönüştürücü

    Objektiflerin odak uzunluklarını arttırmaya yarayan, içinde optik elemanlar bulunan dönüştürücü tipi.

    Telefoto

    Genellikle 60mm ve üzerinde odak mesafesine denir. Bu objektifler “dar açılı” olarak da anılır. örneğin Canon 55-250mm IS, Nikon 300mm f4 AF-S, Sony 135mm f1.8 dar açılı telefoto objektiflerdir.

    Temiz çalışma mesafesi

    Normalde objektiflerin minimum odaklanma mesafeleri algılayıcı-obje arasındaki mesafeyi gösterir. “Temiz çalışma meafesi” ise objektifin ön elemanı ile minimum odaklayabildiği mesafe arasındaki mesafedir. Yakın plan çekimlerde (özellikle makro) bu mesafe önemlidir. Odak uzunluğu arttıkça bu mesafe de artar.

    TIFF (Tagged Image File Format)

    Sıkıştırma yapmadan çekim imkanı sağlayan bir fotoğraf formatıdır. Bazı fotoğraf makineleri bu formatta çekmeye izin verir, birçok tarayıcı da taradığı görüntüyü TIFF olarak saklayabilir. Sıkıştırma yapmadan dosya oluşturulabildiği için görüntü kalitesi JPEG'den daha yüksektir ama dosya boyutları çok fazla olur (80MB'ın üzerinde). Birçok imaj işleme programı bu formatı tanır. 12-16bit arasında veri depolayabilir, ayrıca TIFF formatı sıkıştırmaya da izin verir.

    Titreşim azaltma

    çekim sırasında oluşan titreşimi azaltmak için kullanılır. Bu titreşim el titremesi, ayna hareketi gibi sebeplerden oluşur. Titreşim azaltma sistemleri optik, gövde içinde veya sayısal olabilir. Canon'un titreşim azaltma sistemine IS (Image Stabilization), Nikon'unkine VR (Vibration Reduction), Sony'ninkine SSS (A bayonetli makinelerinde gövdede, Super SteadyShot) ve OSS (E bayonetli NEXlerin objektiflerinde, Optical Super SteadyShot), Pentax'ınkine SR (gövdede, Shake Reduction), Panasonic'tekine OIS ya da MOIS (Mega Optical Image Stabilization), Sigma'nınkine OS (Oprital Stabilization), Tamron'unkine VC (Vibration Compensation) deniyor.

    Ton

    Bir rengin aydınlık ya da karanlık değeri. Rengin “parlaklığı” da denebilir.

    Tripod

    Bakınız: üçayak

    TTL (Through-The-Lens)

    Işık ölçümünün objektiften gelen ışıkla yapıldığı sistemdir.

    Underexposure

    Bakınız: Düşük pozlama

    UV Filtre

    Güneşten gelen mor ötesi ışınları geçirmeyen filtreye verilen isim. Sayısal algılayıcılar UV ışınlarına hassas olmadığı için, UV ışınlarının çok yoğun olduğu yüksek dağlar haricinde kullanmaya gerek yoktur.

    Uzatma tüpü

    Algılayıcı ile objektif arasında mesafeyi arttıran tüplerdir. Bu mesafe artınca objektifin daha yakına odaklayabilmesi mümkün olduğu için uzatma tüpleri makro çekimlerde kullanılır. Standart bir objektifi uzatma tüpü sayesinde makro objektif gibi kullanmak mümkündür.

    üçayak

     

     

     

    ucayak-3.jpg

     

     

     

    üç tane ayağı olan, fotoğraf makinesinin sabit kalmasını sağlayan bir araç. Uzun pozlamalarda, makro çekimlerinde ya da ağır telefoto objektifler ile çekim yapıldığında faydalı.

     

    Viewfinder

    Bakınız: Bakaç

    White Balance

    Bakınız: Beyaz ayarı

    Wide Angle

    Bakınız: Geniş açı

    Yanal renk (kromatik) sapma

    Objektif içindeki lens elemanlarının farklı dalga boyundaki ışınları farklı oranda büyütmelerinden kaynaklanır ve çoğunlukla fotoğraf karesinin kenarlarında görülür.

    Yatay kadraj

    Yatay boyutun düşeyden daha fazla olduğu fotoğraf tipi için de kullanılır. Hemen her fotoğraf makinesi normal çekimde bu tip bir çerçeve oluşturur. “Portre” tip çekimlerde genelde yatayın düşeyden uzun olması istenir, bunu elde etmek için makineyi yan çevirmek gerekir. Bu şekilde fotoğraf makinesinin 90 derece açıyla döndürülüp çekilmiş pozlara İngilizce'de “portrait” denmektedir.

    Yavaş eşleme (senkronizasyon)

    Bazı kamera modellerinde yer alan bir dahili flaş modudur. Normal flaş modunda fotoğraf makineleri minimum 1/30-1/60sn arasında perde hızında çekim yaparlar, “Slow Sync” modunda çekim hızı ne kadar düşerse düşsün flaş gene de patlar. Bu ayar sayesinde objenin arka planının da fotoğrafta çıkması mümkün olur.

    Zoom Lens

    Bakınız: Değişken odaklı objektif

    VC (Vibration Compensation)

    Bakınız: Titreşim azaltma

    Vignetting

    Bakınız: Köşe kararması

    VR (Vibration Reduction)

    Bakınız: Titreşim azaltma

    - Kemal Öztürk Turkoy tarafından düzenlendi



    Kullanıcı Geri Dönüşleri

    Recommended Comments

    Şuan için herhangi bir yorum yazılmamıştır.



    Sende sohbete katıl

    Önce yorumunu yaz sonra üye ol. Eğer bir hesabınız varsa, hesabınızla göndermek için şimdi oturum açın

    Misafir
    Bir yorum ekle...

    ×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Biçimlendirmeyi Temizle

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Eklediğiniz Link Otomatik Olarak Embed Çevrilmiştir..   Sadece yazı link haline çevir

    ×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Editörü Temizle

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Yeni Oluştur...